Affaldssortering begynder i vuggestuen

Dette indlæg begynder i min datters vuggestue. Som far til to unger på henholdsvis syv og halvandet år, har jeg fornøjelsen af at aflevere rollingerne i trygge rammer, hos top-professionelle pædagoger og lærere. De løber dælme stærkt, men formår alligevel at skabe en tryg hverdag for de mindste borgere i kommunen. For det fortjener de stor respekt (og mellem os sagt), også lidt ekstra i lønningsposen.

Det er nu ikke vores hårdt prøvede lærere og pædagoger, som dette indlæg handler om. Det handler om affaldssortering. Det er næppe gået nogle roskildenseres næse forbi, at vi har fået en ny affaldsordning her i kommunen. Hvor størstedelen af vores affald tidligere blev smidt i samme spand, for at ende i den store ovn, så har borgerne i Roskilde Kommune skulle vænne sig til at sortere affaldet. Nu bliver værdifulde stoffer ikke længere brændt af, men indgår i kredsløbet igen. Det er der grund til at råbe hurra for, for det er den vej vi skal gå. Og vi skal blive endnu bedre til at sortere, end vi er i dag.

Det bringer os tilbage til datterens vuggestue, som indledte dette indlæg. Her forleden dag bemærkede jeg noget mellem dukker, biler og legoklodser, noget som jeg ellers havde overset. Dér på væggen hang spandene til sortering, ovenikøbet i en fornuftig børnehøjde. Det er svært ikke at blive en lille smule glad for det, for affaldsordningen er ikke faldet ned fra himlen. Baggrunden for den affaldssortering som nu er en del af vores alles hverdag (også de mindste borgere i kommunen), er lange politiske diskussioner i byrådet og med borgere i kommunen og ikke mindst, med solide faglige input fra vores embedsfolk i den kommunale forvaltning. Dengang kunne vi ikke vide, hvordan der ville blive taget imod den nye ordning, men mon ikke den efterhånden er blevet dagligdag for de fleste? Der har bestemt være start-vanskeligheder, men langt de fleste forstår så udmærket, at vi skal passe på klodens ressourcer. Vi vil faktisk gerne sortere, for vi kan godt se pointen.

For ungerne i vuggestuen, der vil affaldssortering blive normen. Man fristes til at skrive, at de får den ind med modermælken. Det bliver deres dagligdag. En dag vil de måske undre sig over, at far og mor ikke altid har sorteret og så må vi jo se, om vi kan finde på et godt svar til den tid. Nu er vi godt i gang, så mangler vi bare at vores byrådspolitikere får taget endnu et skridt i den rigtige retning, så vi får inkluderet plastiksortering i ordningen. Man kunne jo begynde i vuggestuen.

Jonas Paludan

Tidl. formand for Klima- og Miljøudvalget i Roskilde Kommune, medlem af Enhedslisten

Dette indlæg er sendt til Roskilde Avis