Bevar kædeansvaret

I en stort opsat artikel i Roskilde Avis d. 12. november 2018, slår det konservative byrådsmedlem Lars Lindskov, til lyd for at princippet om kædeansvar afskaffes. At Roskilde Kommune har indført kædeansvar, betyder blot, at hvis virksomheder ønsker at indgå økonomiske aftaler med kommunen, så skal de sørge for at eventuelle underentreprenører eller leverandører har sikrede ordentlige vilkår for de ansatte. Der skal være overenskomst og til syvende og sidst, så er det hovedentreprenøren som hæfter for evt. snyd.
Det giver rigtig god mening, fordi vi på den måde sikrer helt almindelige arbejdere, rimelige vilkår på arbejdspladserne. Hvem kan dog have noget imod det?

Jo, det kan såmænd Lars Lindskov. Den konservative logik er den, at aftalen om kædeansvar er dårlig for “erhvervsklimaet” her i kommunen. Den lader vi stå et øjeblik. Altså, hvis vi sikrer ordentlige vilkår på arbejdspladserne, så er det skidt for “erhvervsklimaet”. Der er vel næppe nogen tvivl om, at det er bøvlet at behandle folk ordentligt og betale dem en ordentlig løn, men er det ikke det værd? Det mener vi i Enhedslisten. Det er meget muligt at Lindskov arbejder for at gøre sine venner i erhvervslivet glade, men vi vil holde fast i kædeansvaret og vi opfordrer i særdeleshed fagbevægelsen til at være vågne. Da vi fik indført kædeansvaret i 2013, var det i kølvandet på konflikten ved KARG (nu ARGO), hvor fagbevægelsen gik gennemførte en lovlig blokade, netop for at sikre ordentlige vilkår. Det støttede vi om dengang og det vil vi gøre igen. Lad os bevare kædeansvaret i Roskilde Kommune.

Jonas Paludan
Medlem af Enhedslisten, tidl. byrådsmedlem