Budgetaftaler 2008-2018

Oversigt over Enhedslistens deltagelse i budgetaftaler
(budgetaftaler markeret med rødt er aftaler, som Enhedslisten var med i)

Budget 2018: Enhedslisten var ikke med i budgetaftalen.

Budget 2017: Enhedslisten var ikke med i budgetaftalen, som blev støttet af Socialdemokraterne, SF, Konservative, Radikale og – for første gang i denne byrådsperiode – Venstre.

Det, der skiller Enhedslisten fra de andre partier, er ikke den overordnede økonomi, men derimod hvad man skal bruge pengene til – hvilke valg, der skal træffes indenfor Roskilde Kommunes relativt gunstige økonomi. De øvrige partier har truffet en række valg, som går i den forkerte retning, og en del af valgene er direkte asociale. Derimod har man ikke ville imødekomme vores forslag om initiativer over for dem, der rammes af kontanthjælps-forringelser, vores “grønne” forslag eller vores krav til bedre forhold for bærn og unge.

Budget 2016: Enhedslisten var med i en budget-“aftale” sammen med alle andre partier, fordi  vi fik pænt mange af vores krav og ønsker igennem i forhold til det oprindelige første udkast, helt eller delvist.

Aftalen er noget helt nyt i Roskildes politiske historie. Hvor partierne bag et traditionelt budgetforlig afstår fra at stille ændringsforslag ved budgettets 2. behandling, var det ikke tilfældet i år. Og – nok så væsentligt: I en budgetaftale forpligter budgetpartierne hinanden på, at de heller ikke i løbet af året stiller budget- relaterede forslag, uden at ALLE partier er enige. Med et traditionelt budgetforlig ville alle budgetpartier dermed have vetoret over for enhver ændring i budgettet. (også kaldet “musketer-eden” eller “musefældeklausulen”) Men sådan blev det altså IKKE denne gang, og derfor stillede Enhedslisten forslag om at fjerne disse elementer i aftalen, som vi ikke er enige i.

Det drejer sig om:

• Sænkelse af dækningsafgiften med (fuldt udfoldet) 2,5 mio. årligt.
  • Sænkelse af byggesags-gebyrer, 1,5 mio. årligt.
  • Forhøjelse af daginstitutionstaksterne op til “25 % af bruttoudgiften” med i  alt 6 mio. kr. Først og fremmest forhøjelsen af mad-betalingen er kritisk ud  fra socialt sigte. Vi foreslog, at merudgiften blev finansieret ved at udskyde færdiggørelsen af den ny svømmehal fra 2016 til 2017.

Vores forslag blev – som forventet – ikke vedtaget. Det skal retfærdigvis tages med i betragtning, at normeringsudvidelserne på daginstitutionsområdet vil mere end modsvare de 6 mio. kr., og at de udvidelser som er nævnt nedenfor vil medføre, at taksterne heller ikke fremover vil være oppe på 25 procent af brutto-udgifterne. Takstforøgelserne går til forbedret serviceniveau. Desuden er det lykkedes at få reduceret stigningen i dagpleje-taksterne, så disse fremover fortsat følger taksterne for vuggestue.

Når vi alligevel vurderer resultatet som positivt, skyldes det, at det stort set lever op til vores mål om at samle flertal for et budgetforslag, som BÅDE neutraliserer  forhåndsbesparelserne på de 25 mio. kr. (grønthøster-besparelser), område for  område, OG vedtager de mest nødvendige forbedringer på fire prioriterede områder: Børneområdet, folkeskolen bredt (inklusive SFO og klubber), beskæftigelses- og socialområdet (særligt indsatser mod udfald og udstødning), samt klima- og  miljøområdet.

Med hensyn til de 25 mio. kr.’s forhåndsgrønthøster, så er det lykkedes at få flertal for i alt lige godt 39 mio. kroners driftsudvidelser, så samlet er der kompenseret  rigeligt. For de to udvalg, som vi har mest fokus på, Børne- og Skoleudvalget (SBU), og Social- og Beskæftigelsesudvalget (SBU), ser det således ud: BSU: grønthøster-besparelser på 6,3 mio. over for driftsudvidelser på 15,6 mio. SBU: grønthøster-besparelser på 8,3 mio. over for driftsudvidelser 13,8 mio.

Budget 2015: Enhedslisten var med i en budgetaftale sammen med S, SF, R og K. Nedskæringerne i den offentlige forvaltning blev afværget og rød-grønne fingeraftryk gjorde, at Enhedslisten stemte for Roskilde Kommunes budget 2015.

I de sidste par år har de offentlige ansatte i Roskilde Kommune været under et stigende pres, idet et flertal i byrådet årligt har skåret 25 mio. kr. af de kommunale budgetter. Derfor har det været afgørende for Enhedslisten, at videre nedskæringer undgås i det herværende budget. Det er lykkedes.

Det har været et kardinalpunkt for Enhedslisten at sikre reelle forbedringer i det kommunale serviceniveau til glæde for borgere og ansatte i Roskilde Kommune. Dette er også lykkes. Eks. indeholder dette budget flere ressourcer til folkeskolen, bedre normeringer i daginstitutioner og forøgelse af ressourcerne til socialområdet.

Desuden har Enhedslisten sørget for væsentlige grønne fingeraftryk i budgettet, idet vi på klimaområdet har presset på for at kommunen investerer i vindmøller, samt viderfører projektet Grøn Puls. På miljøområdet har vi sørget for at der afsættes 2 mio. til sikring af grundvandet.

Som led i budgettet findes også elementer som Enhedslisten ikke er glade for. Her bør især næves P-huset på Sortebrødre Plads og den (beskedne) nedsættelse af dækningafgiften. Vi fastholder vores modstand mod disse dele af budgettet, men anerkender at der er tale om et forlig.

Budget 2014: Enhedslisten stemte imod det budget, som blev vedtaget af S + SF + R + K. Jonas Paludan kaldte det et katastrofebudget, som indeholder nedskæringer i den offentlige service på 25 mio. kr. og samtidig giver skattelettelser til erhvervslivet. Det vil ikke alene medføre en forringet kommunal service, det vil formentlig også medføre, at en række af kommunens medarbejdere nu kommer på offentlig forsørgelse. Den skattelettelse, som et flertal nu giver erhvervslivet, er et vedvarende hul i kommunekassen, som vil kunne mærkes år efter år. For os at se, er offentlige investeringer I klimaet, miljøet, skolerne og i det hele tage, i vores fælles velfærd, vejen frem.

Budget 2013: I efteråret 2012 stod Enhedslisten som det eneste parti uden for budgetaftalen for 2013. De andre partier besluttede helt unødvendigt at lægge mange millioner i kommunekassen og samtidig skære ned på velfærdsordninger i kommunen. Blandt andet gennem såkaldte effektiviseringer, som vil betyde mindre personale.

Budget 2012: Enhedslisten var imod budgetaftalen, fordi den indebar en kraftig og alvorlig udhuling af den kommunale service for borgerne, dårligere undervisning i skolerne og øget udlicitering.

Budget 2011: Enhedslisten var imod budgetaftalen, fordi den indebar en kraftig og alvorlig udhuling af den kommunale service for borgerne, dårligere undervisning i skolerne og øget udlicitering.

Budget 2010: Enhedslisten var med i budgetaftalen. I første omgang blev vi og SF kørt ud på et sidespor, mens S forhandlede med de borgerlige. Men øjensynligt blev de borgerliges voldsomme sparekrav mere end Socialdemokraterne kunne bære i et valgår, og Ø og SF fik en henvendelse om forhandling.

Det endte med et budget, hvor alle forslag om nednormering på børne- og ældreområdet, lukning af biblioteker, takststigninger, generelle besparelser på lønbudgettet m.m. var pillet ud. Der blev desværre ikke plads til mange driftsudvidelser og forbedring af servicen, men dog en pulje til ældreområdet og til for tidligt fødte børn. Pengene til at dække hullerne blev især taget ved at nedjustere anlægsbudgettet, idet man valgte at udskyde flere projekter til 2011. Dog fastholdt man skolerenovering, og der blev også plads til en stor udvidelse i form af foranstaltninger til besparelser på energi i kommunens bygninger.

På forslag af blandt andet Enhedslisten blev der etableret en større pulje, der skal gå til at forbedre arbejdsmiljøet og mindske sygefraværet for de ansatte i kommunen. Det er intentionen med denne pulje, plus yderligere tiltag, at sygefraværet bliver reduceret med 1 procent. Den besparelse, der konkret realiseres, vil blive inddraget i kommunekassen.

Det generelle indtryk, der står tilbage er, at voldsomme nedskæringer og takstforhøjelser blev undgået, at den sociale service bliver fastholdt på det nuværende niveau, og at der kommer yderligere forbedringer for personalet i kommunen. Men at driftsudvidelse og genopretninger kun er kommet med i meget begrænset omfang. Alt i alt er det således rimeligt, at Enhedslisten har påvirket forhandlingerne i positiv retning og er gået med i det endelige forlig.

Budget 2009: Socialdemokraterne indgik en aftale med de borgerlige partier. Budgettet betød store nedskæringer, serviceforringelser og højere betaling for børn i institutionerne. Enhedslisten opfordrede de faglige organisationer, forældre og de ansatte i kommunen til at protestere mod budgettet. Sammen med mange hundrede forældre var vi med til at afvise indførelsen af modulpasnings-ordning i kommunens børneinstitutioner.

Budget 2008: Enhedslisten var med i en aftale om budgettet for 2008. For første gang i mange år blev der lavet et budget i kommunen med en udvidelse af økonomien på de centrale sociale områder. Især ældreplejen, normeringerne i daginstitutionerne og kulturen fik et tiltrængt løft. Det betød mere personale og forbedrede arbejdsforhold.