Der blev advaret mod besparelser på misbrugsområdet

Formanden for Beskæftigelses- og socialudvalget, Bent Jørgensen, udtaler i en artikel i Paperboy den 23. januar, at beslutningen om at spare en halv million kroner på misbrugsområdet i budgettet for 2018, skete på baggrund af en ”faglig diskussion om at omlægge indsatsen fra individuel behandling til i højere grad at fokusere på gruppebehandling”.

Hvem udvalgsformanden har diskuteret med, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det har i hvert fald ikke været med de medarbejdere, der til dagligt arbejder i Center for Alkohol og Stofbehandling. De var meget bekymrede for udsigten til en besparelse og skrev i et høringssvar:

”Vi kører således allerede mange grupper og har stor opmærksomhed på at få så mange klienter som muligt visiteret til gruppeforløb. Det kan derfor blive vanskeligt at effektuere yderligere via flere gruppeforløb”.

Enhedslisten forsøgte at få taget besparelsen af bordet under budgetforhandlingerne, blandt andet med henvisning til høringssvaret fra medarbejderne, men desværre talte vi for døve øre.

Susanne Lysholm Jensen
Byrådsmedlem for Enhedslisten