Eva Flyvholms tale på Hestetorvet

1. maj-tale 2019 – Eva Flyvholm

Den her 1. maj er noget helt særligt, fordi vi står overfor både et Folketingsvalg og et EU-parlamentsvalg. Det er nu, vi skal se os selv og hinanden dybt i øjnene og spørge: Hvad er det for et samfund, vi gerne vil have? Hvilke politikere og partier, tror vi på kan løse de store problemer, vi står overfor?I dag vil jeg gerne tale om tre af de vigtigste udfordringer: Klimakrisen. Den stigende ulighed. Og så vores Velfærdssamfund, der er ved at gå i opløsning.

Lad os begynde med velfærdssamfundet.

Jeg har selv en dreng, der går i vuggestue. Jeg har også en far og en søster, der har været ramt af sygdom gennem mange år. Det er tre af de vigtigste mennesker i min tilværelse, der i den grad har brug for vores velfærdssamfund.
Men vores velfærdssamfund er ikke så godt og sikkert, som det burde være. Der er alt for få hænder i vores daginstitutioner, i vores ældrepleje og sundhedsvæsen. Alt for mange bliver tabt på gulvet eller parkeret i et hjørne, hvis de bliver alvorligt syge. Det gør mig vred!
Og det er ikke de tusindvis af pædagoger, lærere, SOSU’er og sygeplejersker, der hver dag knokler for os alle sammen, jeg er vred på. Nej, jeg er vred på de politikere, som år efter år har nedprioriteret velfærden. For når der ikke er kollegaer nok, så er der heller ikke den nødvendige hjælp og omsorg.

Er det virkelig de forhold, vi skal byder de mennesker, vi elsker allermest? Og er det de forhold, vi skal byde velfærdens helte: stress og nedslidning til en alt for lille løn? NEJ, det synes jeg ikke det er! Og vi kan gøre det så meget bedre!

Er der en voksen til stede? spurgte tusindvis af forældre for nylig, da vi demonstrerede for minimumsnormeringer i vuggestuer og børnehaver. Men man kunne passende gentage spørgsmålet i folketingssalen: Er der en voksen til stede?
Jeg bliver så bitter, når jeg ser den polerede slipsedreng Anders Samuelsen stille pokaler op for at fejre skattelettelser til de rigeste. Det leder tankerne hen på en slags dyrskue for idioter. Præmiecollien Samuelsen, der som en omvendt Lassie beder folk om at redde sig selv, i stedet for at hente hjælp. Det er på høje tid, at vi får stoppet den slags tarvelige opførsel.

En ny regering er det første vigtige skridt mod at sikre vores velfærdssamfund. Men der bliver brug for endnu mere. Vi får brug for at holde Socialdemokraterne på det rette spor. Vi skal ikke have de Radikale til at styre den økonomiske politik endnu engang.

Og så har jeg et oprigtigt håb om, at vi kan få stoppe stigningen i pensionsalderen. Det kræver, at Socialdemokratiet opsiger det såkaldte velfærdsforlig bliver. Men helt ærligt: Der er sgu da ikke meget velfærd i, at en tiårig dreng kan se frem til at skulle arbejde til han er 75,5.

Lad os nu få lavet en ny aftale, der faktisk kan leve op til navnet. Lad os sikre, at alle kan se frem til en pension i rimelig tid og god alderdom. Lad os sende Lars Løkke og den borgerlige regering på pension nu, og få lavet en ordentlig pensionsaftale for den almindelige dansker!

—-

Og så er der klimakampen.

For en gang skyld, har de fleste partier på Christiansborg, stukket fingeren i jorden og opdaget, at befolkningen er bekymrede, og at det er på tide at tale om problemerne.

Men derfra og til at løse dem er der lang vej. For hvis vi følger Venstres egen klimaplan, kommer vi i mål 100 år for sent. Og Danmarks CO2-udledningen er steget på Løkkes vagt. LA og DF siger at de vil satse på forskning og udviklingslande – og det lyder da fornemt, når de selv har skåret ned på netop uddannelse, forskning og udviklingsbistand.

Det er ikke til at tage seriøst, og det tror jeg ærlig talt også godt, at vælgerne kan gennemskue. For hånden på hjertet: Hvem tror egentlig på, at det bliver Lars Løkke Rasmussen med Thulesen Dahl i en sidevogn, der løser klimakrisen? Eller Anders Samuelsen, den glade præmie-Collie, i en sine dyre og store afgiftsfrie benzinsluger?

I Enhedslisten lancerede vi for nylig en omfattende klimaplan og i al beskedenhed, synes jeg, at det er et godt bud på en ambitiøs og socialt retfærdig grøn omstilling.

Vi skal gå foran som en grøn nation. Vi er nødt til at omlægge alle dele af vores samfund. Landbrug, energi og transport.

Vi skal satse på den kollektive trafik. Vi skal have bedre og billigere busser og tog. Det er ikke bare grøn fornuft. Det får også landet til at hænge bedre sammen. Og det er der brug for.

Heldigvis er der mange der presser på. Især blandt de unge er der spiret en stærk grøn bevægelse frem. Det er helt fantastisk at se, og det fylder mig med et stort håb! For vi har et stort ansvar over for næste generation. Vi har et stort ansvar for plante- og dyreliv. Vi har et stort ansvar for hele kloden.

Vi har travlt, men det kan lade sig gøre, hvis vi går aktivt ind i klimakampen.

Lige nu har vi chancen for at sætte skub i tingene, og få en ny regering. At få skiftet de kulsorte borgelige jakkesæt ud med en ægte grøn dagsorden!

Og lad det stå lysende klart: Vi kræver handling for klimaet NU!

——

Den 26. maj er der valg til EU-parlamentet. Her stiller Enhedslisten op for første gang. Det gør vi, fordi der er brug for et mere rødt, grønt og solidarisk Europa.

Vi har først og fremmest brug for et opgør med de store virksomheders skattely. Hvert år går de europæiske skatteborgere glip af 7500 milliarder kroner, vi kunne bruge til vores fælles velfærd. I stedet bliver pengene gemt væk i Panama eller Luxembourg.

Den nuværende Kommissionsformand Jean Claude Juncker er fra Luxembourg, og han synes da absolut ikke reglerne skal strammes. Men skal vi så bare vente, mens milliarderne fosser ud af vores fælles kasser?

Nej, absolut ikke! Noget af det allerførste vi skal gøre er at lade kommunerne stoppe udbud til virksomheder i skattely-lande. For fællesskabets penge, skal selvfølgelig bruges til gavn for os alle sammen.

Og så er der er andet EU-problem, som mange mennesker slet ikke kender eller har hørt om, men som har stor betydning for os alle. Det er Budgetloven. Et ondt væsen, der har sneget sig ind i alle EU-lande og nu dikterer, at der skal spares på det offentlige. I Danmark betyder det, at vi har masser af kommuner og Regioner, der har penge. De må bare ikke bruge dem, på grund af den økonomiske spændetrøje fra Finansministeriet og EU. Det er jo absurd.

Men vi kan faktisk godt skrotte budgetloven, for vi er ikke med i euroen. Og det synes jeg i den grad, vi skal gøre. Jeg vil gerne opfordre alle til at deltage i de aktiviteter og protester der kommer over hele landet den 14. maj.

Vi kan stå op imod de nedskæringer, den grådige finanskapital og de skattely der skaber ulighed og ødelægger vores samfund.

Lad os sammen sætte vores demokrati og vores velfærd fri! Og lad os bruge EU-parlamentsvalget den 26. maj til at trække Europa i en rød, grøn og solidarisk retning.

————

Det er i det hele taget nu, vi skal stå sammen.

Det er nu, vi skal sætte kursen mod et samfund, vi kan være bekendt og kæmpe for gode og værdige menneskeliv – også for de svageste i samfundet. Også for de mennesker, som er kommet hertil på flugt fra krig og ødelæggelse.

Det er nu, vi skal stå sammen om et stærkt velfærdssamfund. Det er nu, vi skal sætte idiotiske pokaler og skattelettelser ud af spillet!

Lad os i stedet sætte et rødt-grønt flag for hver eneste nye ansatte i velfærden. For hvert eneste ton CO2, der er sparet. For hver en milliard, der bliver kradset ind fra et skattely.

Det handler om vores fælles fremtid, og det er nu det gælder: Klimaet kan ikke vente, de fattige børn og de syge kan ikke vente. Menneskene på flugt fra krig kan ikke vente.

Det er nu, vi skal skabe det samfund, vi gerne vil leve i.

Det kan lade sig gøre. Hvis vi er mange nok, der står sammen og kæmper.
Og det håber jeg, at I vil være med til!

Rigtig god kampdag!