Intet løses med militære midler!

Enhedslisten Roskilde fordømmer Ruslands invasion af Ukraine. Brug af militære midler fører kun til øget konfrontation og øget spænding. Ruslands invasion af Ukraine misbruges allerede nu til at fremme yderligere oprustning og yderligere modsætninger.

Første skridt i den nuværende situation må være at formindske spændingerne og få diplomatiske samtaler i gang, der kan føre til våbenhvile og derefter til at Rusland trækker sine styrker tilbage.

Selv om det nås, løser det ikke de bagvedliggende problemer, der har udløst den nuværende situation. Det er ikke et spørgsmål om Ukraine skal være medlem af NATO eller ej. Der er i stedet behov for en fælles europæisk sikkerhedsordning, der tager hensyn til alle landes behov for sikkerhed, herunder Ruslands. Sikkerhed kan ikke kun være for den ene part – reel sikkerhed er ’fælles sikkerhed’! Der er tale om et europæisk sikkerhedsproblem, som skal løses af de europæiske lande uden indblanding fra amerikansk side.

Vi er bekymret over, at der i de seneste udmeldinger fra regeringen ikke er lagt vægt på dialog, men på militær aktivisme. Udmeldinger om ’en værdibaseret’ udenrigspolitik og ønsket om en militær bilateral aftale med USA er en skærpelse af tidligere borgerlige regeringers militaristiske udenrigspolitik. En sådan bilateral aftale med USA vil bane vej for A-våben og amerikanske tropper på dansk jord. Danmark, Færøerne og Grønland vil herefter være part og bombemål i enhver militær konflikt og vores udenrigspolitiske handlefrihed vil være lammet.

Vi opfordrer den danske regering til, på trods af omstændighederne, at fastholde det diplomatiske spor og arbejde for diplomatiske løsninger i stedet for at bidrage til øget spænding.

Krig er foragt for liv! Fred er at skabe! Rusland ud af Ukraine!

Vedtaget af Enhedslisten Roskilde på medlemsmøde 23. marts 2022.