Lad de unge bestemme selv!

Roskilde er heldigvis fri for de ungdomsbander, man ser i andre byer. Men mange unge synes, at her er for kedeligt og flytter væk. Vi vil ikke blot styrke ungdomsmiljøet ved at skabe bedre rammer for fest og sport, men også ved at give mulighed for, at computernørder, skakgenier, naturfreaks og alle andre får bedre muligheder for at finde sig selv i et ungdomsmiljø.

Mange unge (men også ældre) bruger fritiden på musik. Enhedslisten vil udvikle de mange gode musiktilbud, der findes i Roskilde, og vi har af samme grund medvirket aktivt til, at Roskilde nu har genoplivet en strategi for Alle Tiders Musikby.

Det vil Enhedslisten:

• Ungdommens behov skal medtænkes i al byudvikling, blandt andet med flere billige boliger til unge og uddannelsessøgende.
  • Vejledning om uddannelse efter folkeskolen skal fastholdes og styrkes. Det gælder ikke mindst tilbud til unge, som dropper ud af skolen eller har andre problemer.
  • Støtte til INSP! – et vigtigt kulturelt og socialt sted for unge, som kan skabe inspiration også andre steder.
  • Børn og unge i udsatte boligområder skal have adgang til uformelle idrætsfaciliteter, f.eks. containere med rekvisitter og personale til at hjælpe og inspirere.