Om julekrybber og kvoteflygtninge

På Stændertorvet i Roskilde kan man i disse dage se en julekrybbe opstillet centralt på torvet. Nu kan man mene om religiøse opstillinger i det offentlige rum, hvad man vil, men dette indlæg handler om noget andet.

Ved opstillingen er der sat en kort informationstekst hvor der står: “Julekrybben på Stændertorvet minder os om julens indhold: at Gud kom til jorden som et menneskebarn: Jesus, der fødtes i stalden i Betlehem, fattig og forfulgt”.

“Fattig og forfulgt”. Det står der i teksten, og hvor har vi dog brug for den påmindelse i disse tider.

Den 28/11/17 behandlede Folketinget nemlig lovforslag nr. 80, som vil gøre det muligt for Danmark at sige nej til at modtage 500 kvoteflygtninge om året.

Når man taler om kvoteflygtninge, så taler vi om mennesker som beviseligt er “fattige og forfulgte”. Her skal Jesus nok være glad for, at han ikke var født i år 2017, for så var han aldrig kommet ind i landet.

Med 98 kommuner i Danmark svarer det til ca. 5 flygtninge pr. kommune, og med et befolkningstal på 5,7 mio. mennesker, så skulle man tro at den opgave kunne vores land nok klare.

Vores folkevalgte politikere siger nej, så derfor denne lille svada til jer:

Kære folketingsmedlemmer for Socialdemokratiet, Liberal Alliance, Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti. Når I den 24/12 forhåbentlig fejrer julen i hjemmets trygge rammer, så var det måske en ide at husk på de “fattige og forfulgte” i denne tid? I er med til at smække døren i for de mennesker, som har mest brug for hjælp. Mennesker, som I kunne have rakt hånden ud til, men som I vælger at lukke ude. Mennesker, som har brug for hjælp, men hvis lidelser i lukker øjnene for. Det kan I jo passende tænke på, når I sætter tænderne i den gode mad juleaften.

Jeg mener at det er topmålet af hykleri – og jeg håber, at I kløjs i den.

Jonas Paludan

Indlægget er sendt til de lokale medier