Slår budgetflertallet i Roskilde sprækker?

På trods af Enhedslistens advarsler stemte byrådsflertallet 55 mio. kr. besparelser igennem – hvoraf mindst 6 mio.kr. ramte de voksne og handicappede, og hele 15 mio. kr. ramte pleje og træning. Ikke nok med det, de krævede også, at ældreområdet selv fandt midler til at dække sit “overforbrug” (forårsaget af et alt for skrabet budget) for de foregående år.  Det drejede sig om yderligere 20 mio. kr.

Der er startet en debat i den lokale presse. Politikerne fra tre vigtige partier bag budgetflertallet (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre) anklager nu hinanden i pressen og taler blandt andet om omsorgssvigt. Jette Tjørnelund fra Venstre taler om værdig ældrepleje og en hjemmepleje, der “ikke lever op til det politisk ønskede kvalitetsniveau”!

Måske er det, fordi besparelserne på ældreområdet nu begynder at gøre ondt?

At undre sig nu er i hvert fald uden respekt for de ansatte – og i sidste ende for de ældre. Det vidner om manglende forståelse for, at budgetpartierne netop selv bærer ansvaret for miseren.

Faglige Seniorer (en selvstændig organisation for fagbevægelsens seniormedlemmer) har netop i sit juli-nyhedsbrev sat luppen på landets kommuner. Ikke overraskende topper Roskilde Kommune simpelthen listen som den kommune i hele landet, der har sparet mest på ældre: mellem 2018 og 2021 er 10,5 procent sparet væk, svarende til hele 5.147 kr. pr. ældre!

Enhedslisten vil selvfølgelig rulle de uanstændige besparelser tilbage i budget 2022 og samtidig sørge for at få bevilget midler til, at Roskilde kan være sit gode navn og rygte bekendt – også når det gælder samfundets svageste!

Og vi satser på, at budgetflertallet sprækker, så vi kan indgå budgetforlig med dem, der er med på det mål.

Thorkel Hyllested, medlem af Enhedslisten, Roskilde