Stop markedsgørelse af omsorgsopgaver

Det var ellers med fortrøstning, at Roskilde kommune valgte AjourCare som ny privat leverandør af den praktiske hjælp og personlige pleje. Selskabet var i udbudsrunden det, der bedst levede op til kvalitetskravene. De krav, der i beslutningsgrundlaget kun vægter med 40 procent, mens økonomien (LÆS: billigste tilbud) vægter 60 procent.

Kravet om, at borgerne skal have mulighed for “frit” at vælge mellem flere aktører er lovfastsat (Serviceloven § 91). I Roskilde har vi valgt en model med to aktører – en privat og en kommunal.

Nu har det private tilbud trukket sig tilbage. Roskilde Kommune overtager opgaven. Det gør kommunen, indtil der kan komme en ny udbudsrunde, nye vurderinger af virksomheder. Inden borgerne igen kan vælge en privat udbyder og løbe risikoen for, at den nye udbyder heller ikke kan klare opgaven.

Skulle vi ikke lære af de efterhånden flere fejlslagne privatiseringer , der hver gang koster kommunerne ressourcer i udbudsrunder, tilsyn og administration? Indtil videre kostede den nye udbudsrunde Roskilde kommune 3 mio. kr. ekstra om året . Vel og mærke til et af de billigste tilbud. Hertil kan vi lægge udgiften, når kommunens medarbejdere skal overtage opgaven og rydde op efter AjourCare? Tror vi, de private virksomheder vil byde billiger ind på opgaven til næste udbudsrunde ?

Penge, der kommer fra vores fælles kasse . Penge, der kunne bruge s til at højne kvaliteten i det kommunale tilbud om praktisk hjælp og personlig pleje. Hvis vi måtte for lovgivningen.

Faktisk tror vi, det vil tjene borgernes interesser bedst.

Anna Bondo, Jonas Paludan, Birgitte Baktoft

Enhedslisten Roskilde