Hovedløse nedskæringer – den rene gambling

Regeringen har valgt, at pengene skal bruges til skattelettelser til dem, der har mest og til oprustning – og ikke til velfærd.

Det betyder, at kommunerne – også Roskilde – i de kommende år tvinges til store besparelser samtidigt med, at opgaverne er blevet større og mere komplekse.

Et stort flertal har op til budgetforhandlingerne defineret, at der skal spares yderligere. Således kommer der store nedskæringer påtvunget af staten, og derudover vil byrådet skabe et økonomisk råderum på et par hundrede millioner kroner over de næste 2 år. De millioner fjernes fra bl.a. børn og unge, fra de ældre og fra kollektiv trafik. Og hvad skal så pengene bruges til? Jo, til såkaldt kloge investeringer. Det er der bare ingen, der endnu ved, hvad betyder.

Enhedslisten vil ikke være med til at gamble med vores velfærd. Man risikerer hovedløst at lave nedskæringer på vigtige kommunale områder uden at vide, hvad pengene fra nedskæringerne skal bruges til. Det er lidt for ”smart.” Det bør besluttes, hvilke forebyggende indsatser kommunen vil investere i, før der skabes et råderum.

Enhedslisten vil som hidtil gerne være med til at prioritere, hvad pengene skal bruges til.

Vi går ind i forhandlingerne med to hovedkrav:

For det første at byrådet beslutter at fortælle regeringen, at opgaverne ikke kan løses med de nedskæringer i kommunernes økonomi, der lægges op til. Kommer der ikke flere penge til kommunernes økonomi, kan nedskæringer ikke undgås.

For det andet er vores hovedprioriteter i de kommende budgetforhandlinger: Ingen forringelser af velfærden, en styrkelse af det forebyggende arbejde, opprioritering af indsatsen for børn og unge og en mere målrettet klimaindsats.

I de kommende budgetforhandlinger vil vi arbejde konstruktivt sammen med de øvrige partier, med borgerne og med medarbejdere for at lave et budget, ”så velfærden kan følge med.”

Birgitte Baktoft, Jonas Paludan, Anna Bondo

Enhedslistens byrådsgruppe