Ude af budgetforhandlingerne, men vi kæmper fortsat mod stigende ulighed

Enhedslisten har set sig nødsaget til at udtræde af budgetforhandlingerne. De forhandlinger, vi forlod, rettede sig ikke mod et budget, som adresserede de åbenlyst accelererende samfundsproblemer, vi står i.

Tværtimod indebærer den budgetaftale, der er på vej, unødvendige forringelser af vilkårene for børn og unges udvikling og trivsel, pleje og omsorgen for ældre og udsatte. Det er ulighedsskabende. Vi er aktivt gået ind i processen for at gøre det yderste for at undgå forringelser af velfærden og miljøet. Den vej er det desværre ikke lykkedes os at overbevise et flertal i byrådet om at gå.

Vi fremhæver 4 områder, der tydeliggør konsekvenserne af de forhandlinger, vi forlod:

• Besparelser på vuggestuer, børnehaver, fritidsklubber og sundhedsplejen samtidig med at forældrebetalingen forhøjes. Disse forringelserne sker i en tid, hvor det er mere nødvendigt end nogensinde at have fokus på opvækstvilkår og forebyggelse.
  • Besparelse på rengøring for ældre og afskaffelse af klippekortsordning. Der gennemføres tvivlsomme besparelser på rengøringen i hjemmeplejen og på plejecentrene. Klippekortsordningen er en ordning, der har givet selvbestemmelse, og som understøtter den ældres sociale liv. Dette afskaffes med budgettet.
  • Nedlæggelse af busruter og forhøjelse af takster for flextrafik. Det underminerer muligheden for at transportere sig for de borgere, der bor uden for Roskilde centrum og de borgere, som ikke har mulighed for at transportere sig på anden vis. Ligesom det modarbejder klimamålet om at få færre biler på vejene.
  • Besparelser for de mest sårbare, psykisk syge og udsatte borgere. Besparelsen bygger på forestillingen om, at der er et ”potentiale i at samtænke indsatser og indgange”. Enhedslisten synes, at det altid er en god ide at gøre ting bedre og klogere. At finde rigtige og bæredygtige løsninger kræver tid og investeringer. Derfor er det politisk og økonomisk uansvarligt at spare pengene på forhånd.

Personalebesparelserne i aftalen vil gå ud over den velfærd og den service, som kommunen yder. Det vil ramme hårdest, hvor der er størst behov.

Det handler om politiske prioriteringer. Kommunen presses økonomisk af beslutninger taget af regeringen, men der var dog plads til at prioritere lokalt og Roskilde Kommune har pengene.

Enhedslisten er ude af forliget, men vi er ikke ude af den virkelighed, hvor der må føres en kamp for social retfærdighed og velfærd.

Sammen med borgere, fagforeninger og civilsamfund vil vi sætte indsatser i gang for at formindske skaderne ved budgettet. Sammen må vi have skarpt øje for budget 2025. Vi giver ikke op.

Enhedslisten kæmper fortsat mod stigende ulighed i Roskilde

Enhedslistens byrådsmedlemmer

Jonas Paludan