Børn får luftsteg og vindfrikadeller af byrådet – både i Roskilde og i Moria-lejren

Roskilde hænger i bremsen, når det gælder omsorg for børn.

Et eksempel er de højaktuelle minimumsnormeringer: Her har byrådsflertallet – alle partier undtagen Enhedslisten – netop vedtaget at spare over 5 millioner på de mindste børn i kommunalbudgettet fra 2021. Statens tilskud til minimumsnormeringer? Det ender i kommunekassen. I resten af Danmark indfører hver sjette kommune ellers minimumsnormeringer i budgettet fra 2021.

Et andet eksempel er den kyniske afvisning af at modtage børn fra den nedbrændte Moria-lejr på Lesbos, som byrådsflertallet lige har givet – d. 28. oktober. Radikale og SF foreslår sammen med Enhedslisten, at Roskilde stiller sig til rådighed for at modtage børn fra lejren. (Hvis Folketinget vedtager, at Danmark skal modtage uledsagede flygtningebørn og børnefamilier fra flygtningelejre i Grækenland.)

Ud over landet har nu 73 lokalpolitikere fra 18 kommuner samlet bedt om regeringens støtte til dette humanistiske skridt. København og Sønderborg Kommuner har vedtaget og sendt tilbuddet til regeringen. Og i Europa har 11 lande besluttet at fordele børn imellem sig. ’Tag nu det ansvar’, som Sønderborgs socialdemokratiske borgmester udtaler til Danmarks regering.

I Roskilde lægger disse to eksempler sig ovenpå en række andre byrådsbeslutninger, der heller ikke har stået i børnenes tegn. Har Socialdemokratiet i Roskilde glemt, at der er et andet byrådsflertal at samarbejde med? Hvor længe skal de borgerlige partier svinge taktstokken i en kommune med flertal til venstre?

Danny Nielsen

Medlem af Enhedslisten Roskilde