Handicap og Psykiatri: budgetforslag for 2021

Blæser der langt om længe mildere vinde for handicappede og psykisk sårbare i Roskilde Kommune?

Det skulle man tro ud fra S og SFs dybfølte udmeldinger i lokalavisen d. 26. August 2020! Gitte Kronbak og Tina Boel ønsker fokus på ‘det øgede pres på psykiatri og handicap’ og vil oven i købet ‘sætte retning efter det moralske og medmenneskelige kompas’.
Men se på samme partiers budgetforslag for 2021! Her svinger de nok en gang sparepisken over Handicap og Psykiatri: 6 mio. kr på Voksen og Handicap og hele 15 mio. kr på Pleje og træning.
Enhedslisten ser med dyb bekymring på den udvikling. For der er alarmerende brug for at få behandlingen af handicappede og psykisk syge tilført ressourcer. Det er også muligt!
Enhedslisten har derfor opstillet et budget forslag for 2021, hvor området tværtimod tilføres ressourcer. Et budgetforslag for Roskilde Kommune uden den grønthøster på 55 mio.kr., som byrådets øvrige partier foreslår. Og så tilfører Enhedslistens budgetforslag endda de mest nødvendige tiltag for 2021. Vel at mærke uden risiko for kommunal konkurs!
Enhedslisten ser frem til at drøfte sit forslag med byrådets øvrige partier og få taget grønthøster besparelsen af bordet inden budgetvedtagelsen d. 7. Oktober 2020.
Enhedslistens forslag kan (efter d. 3. September 2020) ses på Enhedslistens hjemmeside.
Susanne Lysholm Jensen (EL)