Støtter Joy lockouten?

På årsmødet i Kommunernes Landsforening (KL) blev Roskildes borgmester Joy Mogensen (S) valgt til KLs bestyrelse. Som medlem af bestyrelsen er hun derfor en del af ledelsen i den forening, som netop har varslet lockout af 250.000 kommunalt ansatte.
På den ene side må det være på sin plads at ønske tillykke med valget, men på den anden side er der et helt åbenlyst spørgsmål som presser sig på. Det er naturligvis spørgsmålet om, hvorvidt Joy støtter lockouten? Der er ingen tvivl om at lockouten er et alvorligt skridt op af konfliktstigen og kan have svære konsekvenser for den enkelte lønmodtager, som står til at miste sin indtægt. Sammen med lockouten af de ansatte på det statslige område, er KLs kampskridt reelt med til at lamme landet. At KL vælger at sende vores pædagoger, lærere, administrative medarbejdere m.fl. hjem, er absolut forkert. Det er simpelthen manglede respekt for det store arbejde som de ansatte i den kommunale sektor yder hver eneste dag. Nu står de offentligt ansatte til at blive straffet på pengepungen, i hvad der mest af alt ligner en gennemtænkt spareøvelse fra KL toppens side. En
spareøvelse som vi fra Enhedslistens side tager absolut afstand fra. I denne konflikt har vores kolleger og venner i den offentlige sektor vores ubetinget støtte, og vi opfordrer til solidaritet mellem de forskellige faggrupper, som på den ene eller anden måde bliver berørt af konflikten. Lokalt må det være på sin plads at få svar på et meget simpelt spørgsmål. Hvilken side står Joy Mogensen på? Støtter hun lockouten eller stiller hun sig solidarisk med de offentligt ansatte?
Jonas Paludan
Gymnasielærer og medlem af Enhedslisten–

Dette indlæg er sendt til de lokale aviser